”Aruncă în aer întreaga piață a deșeurilor de ambalaje”. Se cere Guvernului modificarea OUG 125: Reciclabile riscă să ajungă direct la export
O nouă decizie adoptată săptămâna trecută de Comisia de Mediu din Camera Deputaţilor privind OUG 125/2022 riscă să ducă la neîndeplinirea ţintelor de mediu ale tării noastre, în condiţiile în care România este deja deficitară la acest capitol, avertizează reprezentanţii Asociaţiei OIREP Ambalaje.
În cazul în care OUG 125 (Ordonanţa privind îndeplinirea ţintelor de mediu ale României în corelaţie cu obiectivele UE) va intra în aplicare în forma actuală poate deschide calea exporturilor pentru deşeurile de ambalaje generate în ţara noastră, periclitând astfel un întreg mecanism economic şi să conducă la scumpiri ale produselor la raft, pentru consumatori, prin creşterea artificială a costurilor de gestionare a deşeurilor de ambalaje, scrie Agerpres.
„Practic, OUG 125 adoptată în septembrie 2022, asupra căreia s-a revenit în Camera Deputaţilor săptămâna trecută, modifică modalitatea de raportare a deşeurilor de ambalaje colectate: dacă înainte de OUG 125 cantităţile valorificate conform obligaţiilor de mediu se raportau în sistemul public de raportare la momentul încredinţării în vederea reciclării acestora, acum acestea vor trebui raportate după momentul reciclării efective. Deşi conceptual noua OUG intenţionează să aducă claritate în ceea ce priveşte raportarea cantităţilor efectiv reciclate în România, pentru evitarea fraudelor sau a altor mecanisme de eludare a legii, modul în care aceasta a fost reconsiderată şi formulată recent riscă să blocheze întreaga piaţă a colectării şi reciclării”, menţionează reprezentanţii Organizaţiei care Implementează Obligaţiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorului (OIREP) Ambalaje.
Cantitățile de deșeuri reciclabile din România ar merge direct spre export
În practică, colectorii sau companiile de salubritate colectează deşeurile de ambalaje generate de producători, retaileri s.a., livrându-le ulterior staţiilor de reciclare, care confirmă primirea cantităţilor în sistemul public de raportare. Ulterior, colectorii/salubriştii transmit dosarul de trasabilitate către un OIREP, companie care preia responsabilitatea producătorilor şi care are obligaţia de a avea contracte atât cu producătorii reprezentaţi cât şi cu companiile de colectare sau de salubritate, verifică documentaţia dar pot plăti seviciul prestat colectorilor/ salubriştilor doar după ce compania de reciclare (care nu este parte în cadrul contractelor cu OIREP-urile) confirmă reciclarea cantităţilor respective.
Potrivit legislatiei actuale, companiile de reciclare pot recicla deşeurile într-un interval de timp de până la 3 ani, după ce au intrat în posesia cantităţilor colectate, astfel încât, prin mecanismul de plată descris de noua OUG, aceasta ar putea bloca întregul sistem de finanţare al companiilor de colectare.
În consecinţă, dacă noua OUG ar intra în vigoare în forma recent dezbătută la Camera Deputaţilor, cantităţile de deşeuri de ambalaje colectate de pe piaţa din România ar putea merge către export, având în vedere că pe alte pieţe nu există acest mecanism de plată a colectării, după ce reciclarea a fost efectiv realizată, susţin reprezentanţii asociaţiei.
Potrivit estimărilor Asociaţiei OIREP, o cantitate de peste 350.000 de tone de deşeuri de ambalaje ar putea merge spre export. Anual, în România se introduc aproximativ 2.4 milioane de tone de deşeuri de ambalaje, iar pentru realizarea obiectivelor de valorificare este necesară colectarea a minimum 1,5 milioane de tone.