Mai puţine zile libere pentru angajaţi. Ce pregăteşte Guvernul
Guvernul României intenţionază ca, pe lângă impozitarea marilor salarii, să reducă numărul de zile libere pe care le are un angajat în fiecare an. Legea se află deja pe masa parlamentarilor.
Angajaţii din România vor primi mai puţine zile libere. Prevederea pregătită de coaliţia de guvernare PSD-PNL-UDMR se regăsește într-un proiect de lege aflat deja în Parlament, după ce mai mulţi aleşi susțin că orice prevedere suplimentară privind zile libere suportate de angajator înseamnă cheltuieli pe seama profitului unei companii, iar creșterea numărului de zile libere ar putea împinge firmele cu situație financiară fragilă înspre pierderi și faliment.
În expunerea de motive a proiectului de lege se arată că o creștere a numărului de zile libere ar putea împinge firmele cu situație financiară fragilă înspre pierderi și faliment, motiv pentru care politicienii de la putere propun ca orice astfel de nouă reglementare să fie însoțită de măsuri compensatorii precum:
– suportarea cheltuielilor salariale din bugetul consolidat;
– compensarea pierderilor angajatorilor prin reducerea unor contribuții obligatorii pe forța de muncă aferente zilelor nelucrătoare;
– alte deducere sau facilități.
În România, salariații beneficiază de 15 zile de sărbătoare legală nelucrătoare, iar din 2003 până în prezent numărul zilelor libere a crescut de 2,5 ori.
Ce prevede legea
La primul articol, parlamentarii sugerează ideea că ar trebui modificat art. 139 (1) din Codul muncii astfel încât să fie interzisă majorarea numărului de libere legale fără prevederea unui mecanism de compensare pentru angajatorii privați, potrivit avocatnet.ro.
„Modificarea prevederilor art. 139 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii (…) în sensul majorării numărului zilelor de sărbătoare legală în care nu se lucrează este interzisă în lipsa aplicării de măsuri compensatorii pentru angajatorii din mediu privat”, scrie, mai exact, la art. 1 din propunerea legislativă.
Mai departe, este definit angajatorul din mediul privat ca fiind orice angajator căruia nu i se aplică Legea nr. 153/2017, precum și ce ar presupune măsurile compensatorii: „Prin măsuri compensatorii se înțelege dispoziții fiscale de natura facilităților, deducerilor, compensărilor sau similare al căror scop este contracararea cheltuielilor suplimentare suportate din fondul de salarii de angajatorii din mediul privat ca urmare a respectării prevederilor art. 139-142 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News