Comentarii

Opinie Schonherr: Noutăţi importante în domeniul achiziţiilor publice

Legislaţia în domeniul achiziţiilor publice, sectoriale şi al concesiunilor a suferit o serie de modificări importante, menite să clarifice anumite prevederi interpretabile şi/sau care au generat dispute în practică. Noutăţile legislative au fost introduse prin recent adoptata Hotărâre de Guvern nr. 336/19.04.2023, care modifică normele metodologice de aplicare ale legislaţiei primare aplicabile celor trei domenii.

În continuare ne propunem abordarea principalelor modificări aduse Normelor metodologice de aplicare ale Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice („Normele Metodologice”):

  • Valoarea contractului. Se introduce obligaţia, pentru autorităţile contractante, de a calcula valoarea estimată a unei achizitii având în vedere valoarea totală de plată, fără TVA, cu luarea în considerare a oricăror eventuale forme de opţiuni şi prelungiri ale contractului, prevăzute în mod explicit în documentele achiziţiei. Totodată, cu titlu de noutate, se stabileşte că anunţul de participare/ simplificat trebuie să conţină şi estimarea valorii maxime a acordului-cadru.
  • Alegerea tipului de procedură de atribuire. Sunt aduse clarificări privind modalitatea de alegere a procedurii de atribuire de către autorităţile contractante. Astfel, cadrul legislativ devine mai suplu prin modificarea parţială a alin. (2) şi abrogarea în integralitate a alin. (4) al art. 17 din Normele Metodologice, care stabilea maniera de alegere a procedurii de atribuire în funcţie de mai multe considerente, în cazul contractelor de achiziţie publică de lucrări sau de servicii al căror obiect vizează realizarea obiectivelor de investiţii publice noi sau a lucrărilor de intervenţie asupra celor existente, prevederi ce erau de altfel dublate şi în cadrul art. 9 din Legea 98/2016 privind achiziţiile publice.

Totodată, o altă noutate considerabilă este reprezentată şi de clarificarea adusă cu privire la inaplicabilitatea procedurii de negociere fără publicare prealabilă ca urmare a intervenirii rezilierii, rezoluţiunii, denunţării unilaterală sau a încetării anticipate a contractelor de achiziţie publică aferente proiectelor de infrastructură de transport transeuropean prevăzute la art. 235 alin. (1) din Legea nr. 98/2016. Astfel, Guvernul stabileşte indirect că aceste cauze nu sunt în măsură a întruni condiţiile pentru aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.

  • Achiziţia de produse cu impact asupra mediului. Prin introducerea unei noi anexe la Normele Metodologice, se definesc categoriile de produse care au impact asupra mediului, pe durata întregului ciclu de viaţă (spre exemplu, alimentele, produsele textile, hârtia de copiat, mobilierul, computerele, echipamentele de procesare a imaginii, echipamentele electrice şi electronice utilizate în sectorul asistenţei medicale, precum şi altele asemenea). Pentru achiziţia acestor produse, se va utiliza criteriul „cel mai bun raport calitate-preţ” sau „cel mai bun raport calitate-cost”, cu o pondere maximă de 40% alocată factorului „preţ”. Va fi interesant de observat ce efect va avea în practică această modificare, din moment ce printre produsele cu impact asupra mediului sunt incluse şi produse uzuale precum alimentele, hârtia de copiat sau produsele textile.
  • Garanţiile. Se statuează expres că autorităţile contractante nu au dreptul de a impune sau de a interzice prezentarea unui instrument de garantare emis de către o anumită instituţie de credit bancară,

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button