Opinie Deloitte: Controale fiscale la persoanele fizice care vând online produse cu plata ramburs – ce trebuie să ştie contribuabilii vizaţi?
Informaţiile colectate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) de la firmele de curierat, în conformitate cu reglementările adoptate la jumătatea anului trecut, constituie baza controalelor fiscale anunţate pentru perioada următoare la persoanele fizice care vând produse cu plata ramburs prin intermediul platformelor online. Însă verificările vor fi realizate de Direcţia Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) sub forma controlului documentar, procedură ce prezintă anumite particularităţi de care contribuabilii trebuie să ţină cont.
Vânzările online realizate de persoanele fizice au intrat în vizorul autorităţilor fiscale în ultimii ani, astfel că acestea au decis să adopte o serie de măsuri pentru a le monitoriza şi pentru a determina cazurile în care veniturile astfel obţinute sunt declarate, şi, în consecinţă, dacă taxele şi impozitele aferente sunt plătite către bugetul de stat.
Cea mai recentă măsură de acest gen, adoptată în urmă cu aproape un an, vizează comercianţii care percep plata produselor ramburs. Astfel, prin Ordonanţa 67/2022 care a modificat Codul de procedură fiscală, furnizorii de servicii poştale, inclusiv firmele de curierat, au fost obligaţi să raporteze lunar, către ANAF (sub forma unei declaraţii pe propria răspundere), informaţii referitoare la livrările de colete cu plata ramburs. Printre informaţiile solicitate se numără: data trimiterii, datele de identificare a expeditorului, adresele de expediţie şi de livrare şi contravaloarea bunurilor livrate. În acest sens, prin Ordinul 1644/2022, au fost reglementate modelul şi conţinutul formularul 395 „Declaraţie informativă privind trimiterile poştale contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poştale pe teritoriul naţional„. Declaraţia 395 se depune în ultima zi a lunii pentru luna anterioară, începând cu livrările din decembrie 2022, raportate cel târziu la finalul lui ianuarie 2023. Pe baza declaraţiilor depuse din luna decembrie 2022 până în prezent, reprezentanţii ANAF susţin că au fost realizate 17 milioane de transporturi cu plata ramburs, în valoare totală de aproximativ cinci miliarde de lei, iar pentru o parte dintre acestea nu au existat raportări fiscale.
Acesta este contextul în care reprezentanţii DGAF au anunţat demararea unor noi controale la persoanele fizice care derulează astfel de operaţiuni. Potrivit acestora, în prima fază sunt vizaţi cei cu venituri de peste 500.000 de lei (stabilite în baza datelor raportate de firmele de curierat), în cazul cărora va fi realizat un control documentar, la sediul autorităţii, finalizat cu o decizie de impunere. Cei cu venituri mai mici vor primi o notificare de conformare din partea ANAF, cu posibilitatea unui control ulterior.
Neclarităţi privind natura veniturilor
Iniţiativa este de înţeles, având în vedere că limitarea evaziunii fiscale are ca efect atât creşterea veniturilor la bugetul de stat, cât şi asigurarea unui mediu concurenţial funcţional, favorabil conformării voluntare. Însă, înainte de demararea unor astfel de controale, contribuabilii ar trebui informaţi cu privire la obligaţiile care le revin în raport cu veniturile de acest gen care, în funcţie de mai multe variabile, pot fi încadrate ca venituri din alte surse, din activităţi independente sau, în cel mai rău caz, din activităţi dependente. Regimul fiscal diferă în funcţie de această încadrare,