Comentarii

Opinie. Mihai Bulai, prodecan al Facultăţii de Geografie şi Geologie, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi: „Iaşi este singurul oraş mare din România care a depăşit pandemia“

„În anul 2022, municipiul Iaşi a înregistrat 334.000 de turişti (sosiri turistice), fiind singurul oraş de talie mare din România care a depăşit criza generată de pandemia de COVID-19. În 2022 acesta a în­registrat un surplus de 23.000 de turişti faţă de 2019, caz unic în peisajul oraşelor mari din România! Prin comparaţie, toate celelalte oraşe mari de peste 250.000 de locuitori înregistrează deficite în 2022 faţă de 2019, astfel: -116.000 în Timişoara, -86.000 în Cluj-Napoca, -142.000 de turişti în Constanţa, -35.000 de turişti în Braşov, -400.000 de turişti în Bucureşti, însă cu excepţia Galaţiului care se poziţionează la acelaşi nivel din 2019.

Repoziţionarea Iaşului în ierarhia naţională a numărului de turişti, deasupra oraşului Timişoara, se observă încă din 2021, după un an greu de lock-down. În acel an a existat o mai bună cooperare dintre actorii din turism publici şi privaţi, o creştere fără precedent a activităţii ONG-urilor de turism (noi trasee turistice tematice, promovarea multiculturalismului, oferirea la scară largă de tururi ghidate gratuite etc.), susţinute de implementarea unor proiecte din Strategia de Turism a Mun. Iaşi şi ZMI 2018-2030, de ecourile generate de titlul de Capitala Tineretului din România 2019-2020, pe fondul creşterii industriilor creative şi a sectorului IT & outsourcing în general şi a aportului produselor locale în economia judeţului Iaşi. Deschiderea în iulie 2021 a Casei Muzeelor, care propune şi o reconciliere cu trecutul oraşului, a produs de asemenea o creştere a atractivităţii turistice.

În anul 2022, convergenţa şi mai puternică a actorilor locali din sectorul turismului şi ospitalităţii a dus la câştigarea titlului de Destinaţia Anului în România, cu impact vizibil asupra creşterii numărului de turişti în lunile de vară. Tot în 2022 a fost lansată noua identitate de brand, au fost susţinute principalele evenimente ale oraşului, s-au făcut campanii de promovare plătite, a fost realizat calendarul evenimentelor mari, s-a creat conţinut actual pe paginile de promovare, s-au activat con­ţinuturi constante în social media pe diverse plat­forme, au fost susţinute proiecte ale societăţii civile, s-au reactualizat aplicaţia turistică şi ma­terialele informative, au fost invitaţi mari influenceri.

În acelaşi timp, războiul din Ucraina de la final de februarie 2022 a adus, pe lângă o masă mare de refugiaţi cazaţi în structuri neclasificate sau informale care nu apar în statistici, şi o serie de sosiri turistice suplimentare în hoteluri şi pensiuni, reprezentând mai ales persoane aflate în tranzit, cel puţin în perioada martie – mai 2022. Rolul exemplar al sectorului HoReCa în sprijinirea refugiaţilor (pe lângă ONG-urile de profil) a generat o solidaritate locală deosebită şi a întărit imaginea Iaşului.“

„O parte din creşterea din 2022 este datorată şi rolului Iaşului de interfaţă geografică a Uniunii Europene către Rep. Moldova şi Ucraina. Acest lucru s-a observat şi prin creşterea importanţei Aeroportului Internaţional Iaşi care a trecut pe locul 3 în ţară după Otopeni şi Cluj-Napoca la numărul de pasageri.

Dacă Iaşul ar fi înregistrat tendinţa de scădere a sosirilor turistice pe care a suferit-o spre exemplu Cluj-Napoca (adică -17%),

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button