Opinie Dan Luca: ChatGPT redeschide lupta pentru supremaţia informaţiei
De mai bine de 20 ani urmăresc cu mare atenţie adaptarea presei europene la tehnologia contemporană. Pe lângă libertatea de exprimare, există un subiect care creşte în intensitate în ultima perioadã. Vorbim tot mai mult despre monetizarea business-ului media în contextul diversificării surselor de venit, majoritatea adaptându-se la inovaţia apărută în ultimii ani.
ChatGPT are deja un impact enorm la nivel societal, aşa cum, la vremea lor, am fost impresionaţi de Wikipedia sau de căutările pe Google. Vorbim mult despre Inteligenţa Artificială, cu toate că puţini conştientizează că utilizãm anumite tehnologii AI de mai bine de 10 ani. Ca să dau doar un exemplu notoriu, Google Translate foloseşte algoritme AI pentru traducerea instantanee a textelor în diverse limbi.
Producerea de conţinut este un subiect fascinant, interesant de abordat şi dintr-un unghi comunicaţional, nu doar din cel tehnic. Întreaga dimensiune a Inteligenţei Artificiale se bazează pe trei blocuri clare. Vorbim în primul rând de bazele de date şi indexarea lor în diverse matrice, pentru a da ˝semnale˝ către receptori adaptaţi. Avem apoi, şi aici e pratic miezul tehnologic, algoritmul, adică mai pe înţelesul tuturor, un program care instruieşte cum trebuie să se navigheze în baza de date respectivă pentru a extrage o informaţie clară. Ultima parte este legată de interfaţă, adică este forma de prezentare, fie text, grafic, voce, imagine sau video. Chiar şi varintele lingvistice sunt forme de prezentare, având în vedere că limba engleză este pivotul în astfel de inovaţii tehnologice.
La prima prezentare a produsului, undeva pe la sfârşitul anului 2022, ChatGPT menţiona că utilizează anumite bazele de date, adică documente publicate înainte de anul 2019. Normal, dimensiunea bazelor de date actualizate este o direcţie clară de acţiune. Companiile care prestează servicii în acest sector scanează şi indexează o cantitate enormă de documente în fiecare zi.
O parte fanscinantã este însă focalizarea unei cercetări asupra unei anumite baze de date predefinite. Am înţeles că la nivelul instituţiilor belgiene există astfel de proiecte. Concret, pe lângă a identifica un anumit număr de documente juridice dintr-o perioadã anume, pe un anumit subiect, există acum posibilitatea de a avea un rezumat rapid al celor scrise în miile de pagini selecţionate. Procedurile clasice, de extragere de conţinut sau de creere de paragrafe noi, sunt combinate de către un algoritm pentru a da o formă finală uşor de accesat pentru cetăţeni.
La nivelul Internetului vorbim mult de sursele reper, adică un anumit conţinut care face diferenţa, cel puţin ca vizibilitate. În prezent avem informaţia instituţională, cercetările academice, articolele publicate de prestigioase trusturi de media, şi lista poate să continue. Sunt practic, veţi zice, linkurile recomandate pe prima pagină a unei căutări online. Imaginaţi-vã viitorul ! Aşa cum am prezentat, informaţia prezentatã după formula unui chatbot va proveni din anumite baze de date, cu indexãrile programate de anumite persoane, conform unor ipoteze de lucru. Un anumit algoritm poate să sugereze textul bazat pe anumite coduri, de exemplu de a utiliza doar surse instituţionale sau doar cercetări academice.