Admirabilul PSD
Un viciu practicat cu desăvârșire, scria într-unul dintre textele sale Andrei Pleșu, poate trece drept virtute, așa cum diavolul lui Bulgakov, confruntat cu retragerea lui Dumnezeu din lume, s-a apucat să facă și binele, pentru a se justifica.
După o scurtă perioadă în care PSD părea că intră în recul sau măcar într-un proces reformator de fațadă, partidul, în esență același, continuă să fie cel mai desăvârșit făcător de agendă publică.
Să trecem în revistă ultimele teme care au ținut dezbaterea publică și care au fost deopotrivă consumate social și mediatic, cât și politic.
În spatele lor, chiar dacă nu regăsim PSD din primul moment, partidul condus de Marcel Ciolacu s-a poziționat rapid și a alimentat temele populiste. Chiar și acolo unde AUR intrase pe fir, o regândire a strategiei care poate avea însă efect de bumerang, depinde cât de departe sunt dispuși social-democrații să meargă.
- Dosarul Schengen: O temă lansată legitim de Victor Negrescu, europarlamentar PSD, odată cu Rezoluția în jurul căreia s-au raliat eurodeputații români din toate grupurile, a devenit subiectul major al agendei în ultimele luni ale anului trecut.
Părea o temă facil de capitalizat, așa că PNL și președintele Iohannis s-au alăturat, ceea ce a făcut din aderarea la Schengen obiectivul numărul 1 de țară.
PSD a rămas cu un pas în față, în momentul în care social-democrații suedezi au decis să nu mai împiedice aderarea României, responsabilitatea mutându-se astfel la popularii europeni, unde PNL și partidul cancelarului austriac sunt colegi.
- Cazul Bâstroe și odiseea navelor cu pânzele sus ale lui Sorin Grindeanu: tema și de data asta lansată de PSD și care a urmat același circuit: poziționarea pe agendă, capitalizarea, mutarea grotescului înspre AUR, în vreme ce președintele PSD Marcel Ciolacu devine cel mai înfocat susținător al Ucrainei.
Și în acest caz tema a devenit majoră, în așa fel încât actorii politici au fost forțați să vorbească despre, inclusiv președintele Klaus Iohannis, care, sub aparența tranșării teme, a lăsat de fapt lucrurile să se deruleze mai departe, a se vedea fotografia războinică a ministrului Sorin Grindeanu străjuind navele românești gata să intre pe Bâstroe și să-i pună la punct pe ucraineni.
Doar că în pânze sufla populismul, nefiind pregătite măsurători decât pentru 15 martie.
A fost tema cea mai vulnerabilă din ultimul an, care a reușit să compromită campania de conștientizare a răului imens pe care-l suferă Ucraina, la un an de când Rusia a declanșat războiul.
Alimentată extremist, lăsată iarăși pe mâinile AUR, cât să o crească și să-i denatureze semnificațiile reale, tema a fost din capul locului plasată în narațiunea conflictelor istorice dintre România și Ucraina. O miză deloc inocentă, cu răsturnarea rolului de victimă al Ucrainei.
- Casele de marcat de la Auchan, un simbol al capitalismului care ne strivește, ne ia locurile de muncă și ne pune să facem o muncă pentru care nu suntem plătiți.