Daniela Neagoe, EY: Decalogul schimbărilor aplicabile de la 1 ianuarie 2023 în domeniul gestionării deşeurilor
În cursul anului 2022 au fost publicate o serie de acte normative ce aduceau modificări legislaţiei privind gestionarea deşeurilor, inclusiv în privinţa obligaţiilor la Fondul pentru Mediu, distanţa aplicabilităţii acestora, de la 1 ianuarie 2023, părând îndepărtată. Lunile s-au scurs repede, am intrat în anul 2023 şi agenţii economici vizaţi de noile prevederi trebuie să se conformeze acestora.
Cele mai importante modificări de care trebuie să ţină seama agenţii economici ar fi:
1. Creşterea costurilor cu gestionarea deşeurilor de ambalaje ca urmare a modificării obiectivelor de reciclare/valorificare. Obiectivele globale de reciclare şi valorificare pentru calculul contribuţiei aferente ambalajelor au crescut cu 5%. De asemenea, au crescut şi obiectivele de reciclare pe tip de material, cea mai mare creştere fiind la deşeurile de ambalaje din aluminiu de la 20% în 2022, la 30% în 2023. estimăm o.
2. Începând din 1 ianuarie 2023, îndeplinirea obiectivelor de valorificare/reciclare se calculează pe baza cantităţilor efectiv valorificate şi nu pe baza celor predate către reciclator, element maxim diferenţiator faţă de situaţia de până acum. Cu alte cuvinte, creşte responsabilitatea reciclării pentru agenţii economici şi aceştia vor fi nevoiţi să-şi urmărească fluxul valorificării şi al reciclării până la reciclarea efectivă, nu doar până în momentul predării către un reciclator.
3. OIREP va plăti contribuţia de 2 lei/kg pentru ambalaje numai în limita garanţiei prevăzute de Legea nr. 249/2015, la acest moment fiind de 2 milioane lei. În cazul în care OIREP nu vor îndeplini obiectivele prevăzute de lege, operatorii economici care au încheiat contracte cu aceştia vor plăti contribuţia aferentă de 2 lei/kg după executarea garanţiei OIREP-ului, în baza unei decizii emisă de către AFM.
Astfel, este critic ca agenţii economici să analizeze necesitatea unor modificări ale procedurilor interne, adresând în special cazul în care OIREP nu ar îndeplini obiectivele de valorificare/ reciclare pentru cantitatea de deşeuri de ambalaje pentru care a preluat responsabilitatea. De asemenea, înainte de a contracta un OIREP, este recomandat să se facă un minim efort de due dilligence pentru a verifica activitatea OIREP-ului respectiv – de exemplu, cine sunt acţionarii, clienţii sau prestatorii de servicii aferenţi tipurilor de ambalaje pentru care există obligaţia de gestionare.
4. Colectorii de deşeuri, firmele de salubritate, reciclatorii, valorificatorii şi brokerii de deşeuri – care raportează cantităţi către OIREP-uri – constituie la rândul lor o garanţie în cuantum de 500.000 lei în favoarea Administraţiei Fondului de Mediu, ce va fi actualizată la un cuantum de 15% din rulajul anului anterior.
5. Referitor la Ecotaxă – taxa pentru pungi din plastic, de 0,15 lei/bucată, s-a introdus o exceptare de la plată pentru pungile de uz casnic introduse pe piaţa naţională care sunt inscripţionate individual cu sintagma „pungi de uz casnic”.
6. Contribuţia AFM pentru neatingerea ţintelor de colectare a deşeurilor electrice din categoria „lămpi” a scăzut de la 20 lei/kg în 2022, la 8 lei/kg în 2023.
7. Sistemul informatic de trasabilitate al AFM (SIATD) se extinde (de la ambalaje) şi asupra anvelopelor,