Cătălin Suliman şi Silviu Vasile, Filip & Company: Retrospectiva anului 2022 în materie de concurenţă şi la ce să ne aşteptăm în 2023
În 2022 autoritatea de concurenţă s-a concentrat pe finalizarea unor investigaţii importante, a înregistrat cel mai mare număr de concentrări economice autorizate din istoria recentă şi a stabilit cadrul legislativ pentru noi direcţii de acţiune şi analiză.
În anul 2023 suntem într-un punct de cotitură. Schimbările la nivelul autorităţii de concurenţă vor determina direcţia de acţiune a autorităţii în următorii ani. Consiliul Concurenţei poate rămâne un organ redutabil de supraveghere şi control al pieţelor, ceea ce va presupune o creştere a numărului de investigaţii şi analize noi, precum şi un control riguros al faptelor anticoncurenţiale. Acest scenariu va presupune o implicare şi mai activă în promovarea regulilor de concurenţă, va necesita menţinerea expertizei instituţionale şi atragerea resursei umane specializate.
Aşteptările pentru anul 2023 privesc şi asigurarea unei coerenţe pe aplicarea noilor atribuţii ale autorităţii de concurenţă, în special în domeniul digital, în domeniul retailului alimentar şi în materie de concurenţă neloială. De asemenea, este vital ca autoritatea să asigure claritate mediului de afaceri în ceea ce priveşte controlul concentrărilor economice şi rolul său în materia de analizei investiţiilor străine directe.
În materie de oportunităţi, autoritatea de concurenţă ar putea identifica modalităţi prin care să atragă agenţii economici să colaboreze în stoparea anumitor comportamente ilegale, fie prin dezvoltarea programului de clemenţă, fie prin aplicarea unor reduceri semnificative ale sancţiunilor pentru acele entităţi care cooperează cu autoritatea de concurenţă şi contribuie la îmbunătăţirea mediului concurenţial.
În final, anticipăm că autoritatea de concurenţă va continua analizele sectoriale în sectoare cheie ale economiei.
- Investigaţii de încălcare a legislaţiei de concurenţă. Noile atribuţii ale Consiliului Concurenţei
În 2022, autoritatea de concurenţă s-a concentrat pe finalizarea unor investigaţii a căror analiză s-a întins pe mai mulţi ani, valoarea totală a amenzilor aplicate indicând o reducere a activităţii de sancţionare. Accentul a fost pus, în special, pe cazuri în care au existat recunoaşteri.
Deşi din raportul de activitate al autorităţii de concurenţă reiese că a fost declanşat un număr ridicat de investigaţii noi (16), în realitate, numărul de investigaţii în curs este la un nivel mai redus decât în perioada anterioară pandemiei.
Există de aşteptat ca în 2023 să avem un dublu fenomen: i) o serie de investigaţii importante, mai vechi, să fie finalizate (zonele ce ar putea fi vizate fiind IT&C, materiale de construcţii, bunuri de larg consum, licitaţii) şi ii) declanşarea unor investigaţii noi în domenii esenţiale pentru economie (spre exemplu, în domeniul energiei, farmaceutic, retail alimentar, servicii de interes pentru consumatori, domeniul industrial).
Din perspectiva temporală, autoritatea de concurenţă ar putea folosi prima perioadă a anului pentru finalizarea unor analize existente, urmând ca ulterior să intensifice eforturile pe zona analizelor noi. Un factor important în acest moment este şi resursa umană, autoritatea fiind într-un punct în care are nevoie să atragă expertiză (juridică, tehnică şi economică) care să susţină un număr mai mare de analize realizate în acelaşi timp.