Arta de a da din gură, după ce ai înțepat măslina
Deși numărul kilometrilor de autostradă terminată anual nu este mai impresionant decât în trecut, trebuie să recunoaștem că s-a lucrat în 2022 mai intens în acest domeniu decât altădată. Există perspectiva ca, în viitorul apropiat, să apară și kilometraje mai impresionante.
Se lucrează concomitent la magistralele Ploiești-Suceava, Sibiu-Pitești, Pitești-Craiova, Cluj-Borș, la centurile ocolitoare ale unor localități, inclusiv la cea din jurul Capitalei. Se vede și din avion că execuția autostrăzilor a prins viață, iar explicația mea este simplă: componenta liberală a coaliției s-a impus cu privire la finanțarea prioritară a autostrăzilor.
Simpla intuiție îmi spune că, dacă PSD ar fi fost singur la guvernare, lucrările ar fi bătut pasul tot pe loc, iar banii s-ar fi dus pe măsuri populiste, ca pe vremea ministrului Răzvan Cuc (PSD), care obținuse performanța de zero kilometri, într-un an din mandatul domniei sale.
În loc să aprecieze efortul prin care Ministerul Transporturilor este acum asigurat cu fonduri de investiții, domnul Sorin Grindeanu, ministrul de resort, face pe victima, plângându-se că „Au stat foarte bine la dat din gură mulți din predecesori, dar nu au fost în stare nici măcar să închidă un proiect sau să semneze un contract”.
Să fim înțeleși, domnul Grindeanu are pentru ce să dea din gură astăzi doar datorită faptului că predecesorii săi au pregătit în trecut studii, au elaborat documentații, au obținut avize și au aprobat proiecte, respectiv au făcut ceva ce trebuie acum continuat.
Pentru toate acestea, actualul ministru instalat în fotoliul Transporturilor ar trebui să le mulțumească predecesorilor săi și poate nu atât lor, cât specialiștilor în domeniu, tehnicienilor din posturi nepolitice care au trudit la elaborarea documentațiilor sau la obținerea acordurilor și avizelor, care au pregătit cu migală hârtiile, ca să aibă ministrul pe ce pune semnătura.
Înscăunat în fruntea ministerului ca să continue acolo lucrările începute de alții, nu ca să inventeze el apa caldă, ministrul Grindeanu dă din gură (sintagma îi aparține) în felul următor: „Trebuie să existe infrastructură de transport în România și care să fie la nivel european. Dar ca să ai aceste proiecte, trebuie să ai pașii parcurși. Din păcate, n-au fost”.
Hai, că nici Bulă n-ar fi fost în stare să născocească mai multă platitudine decât cea din afirmația că în România trebuie să existe infrastructură de transport la nivel european și că nu poți obține proiecte dacă nu parcurgi mai întâi pașii necesari! Parcă a vorbit Trahanache, Farfuridi sau simpaticul Dandanache, nu Grindeanu.
Cât privește asta, cu închisul proiectelor, treaba e mai complicată decât pare și nu-l văd pe prim-vicepreședintele PSD închizând vreunul în mandatul domniei sale (mă refer la magistrale complete: București-Nădlac, București-Borș, București-Siret, Ungheni-Tg. Mureș).
Unele din ele au ajuns în faze avansate de execuție doar datorită faptului că huliții predecesori ai dlui Grindeanu au parcurs toți pașii preliminari necesari, au avut proiecte, au executat lucrări și chiar au dat în exploatare sutele de kilometri cu care se laudă domnia sa,