Sorin Anagnoste, profesor ASE: Predicţii globale de afaceri cu impact local în 2023
“Nu poţi depăşi 15 maşini pe vreme însorită, dar poţi când plouă” – Ayrton Sena, fost pilot şi campion de Formula 1.
Acesta a fost citatul pe care Sequoia Capital l-a împărtăşit fondatorilor săi şi comunităţii de startup-uri în luna mai 2022, atunci când pieţele globale au început să se înrăutăţească.
Se întâmplă atât de multe evenimente, încât uneori trebuie să prioritizezi ce este cu adevărat important şi de ce. Prin previziunile de mai jos pentru anul 2023 vreau să abordez ceea ce cred că este cel mai relevant pentru companii şi indivizi.
1. Numerarul este rege (eng. Cash is King)
Ultimul deceniu a fost cunoscut drept „deceniul banilor gratis”. Cu rate ale dobânzii aproape zero, banii lichizi erau disponibili pentru a fi investiţi în tot felul de pariuri nebuneşti (inclusiv în crypto). Ei bine, acum nu mai este cazul:
Figura 1: Ratele dobânzilor pentru economiile selectate, la 15 decembrie 2022 (surse: Bank of International Settlement; băncile centrale)
„Întotdeauna există riscul de a merge prea departe sau de a nu merge suficient de departe, iar aceasta va fi o judecată foarte dificilă de făcut.” – Jerome Powell, Preşedintele Federal Reserve din S.U.A.
Care vor fi cele mai afectate industrii? Ei bine, în primul rând „industriile care ard bani” din următoarele sectoare: livrarea de produse instant, serviciile de micromobilitate (ie. sharing economy), TV streaming, industria crypto etc.
Toate companiile care activează în aceste sectoare (şi altele asemănătoare) vor trebui să atingă cât mai repede obiectivele de profitabilitate şi să înceteze să mai subvenţioneze serviciile actuale. De exemplu, în 2022 nici măcar un serviciu de streaming video nu a fost profitabil.
Iată încă unul dintre sfaturile Sequoia şi Y Combinator pentru companiile din portofoliul lor:
“Creşterea cu orice preţ nu mai este răsplătită.”
2. Disney are nevoie de o nouă strategie
Fiecare CEO trebuie să înţeleagă ce s-a întâmplat la Disney în 2022. Primul rol al CEO-ului este să comunice corect şi la timp (intern şi extern). Nereuşind să comunice aşteptările companiei către investitori şi altor stakeholderi, Bob Chapek – fostul CEO, a trebuit să părăsească subit compania. Noul CEO este fostul CEO, şi anume, legendarul Bob Iger, pensionat acum doi ani.
Bob Iger a creat timp de 15 ani un mastodont al divertismentului. Printr-o strategie de achiziţii inteligente (de exemplu, Pixar, Marvel Entertainment, Lucas Films etc.) şi investiţii suplimentare în ceea ce se numeşte direct-to-consumer a crescut de 5 ori valoarea de piaţă a companiei, de la aproximativ $50 de miliarde de dolari la $250 de miliarde.
Figura 2: Capitalizarea de piaţă a Disney, 2018 – 2022 (sursa: Koyfin)
Iată lista mea de priorităţi pentru revigorarea companiei Disney:
a) Oprirea hemoragiei de numerar pentru serviciul Disney+.