Flash-mob doar cu certificat de om talentat la București
Pentru un fost ong-ist este cel puțin surprinzătoare intenția actualului primar general al municipiului București de a restrânge libertatea de exprimare.
Primăria Municipiului București, prin Serviciul Învățământ Turism, a propus, în dezbatere publică, un proiect de hotărâre de Consiliu General prin care evenimentele cultural artistice, sportive și alte asemenea, chiar și cele „individuale”, trebuie să fie aprobate nu de una, ci de două! comisii, în baza unui dosar.
Cu șină sau fără șină, el trebuie să fie printat și conform cu originalul.
Propunerea este scandaloasă și, pe alocuri, abuzivă, suprareglementând prevederile legale în domeniu.
Regulamentul cu privire la desfășurarea adunărilor publice, propus în dezbatere publică (document disponibil aici), este fundamentat pe temerea majoră că cetățenii sunt unul dintre cele mai mari pericole ale securității naționale.
Sursa: Captură/Raport de specialitate
În ciuda dreptului fundamental al cetățenilor de a se întruni liber, singurele condiții impuse fiind de a o face pașnic și fără arme (cf. Art. 39 din Constituție), la tot pasul autoritățile publice au ajuns să considere cetățeanul care dorește să organizeze evenimente în spațiul public ca fiind o vulnerabilitate, însăși societatea fiind în nevoie de apărare față de aceste apucături (nu o să intru în lipsa de logică din pasajul subliniat cu roșu).
Iată că această sminteală, soră cu autocrația, a ajuns și la Primăria Municipiului București care, culmea, este condusă de un om care participa la flash mob-uri în fața Halei Matache, tocmai pentru că primarul Sorin Oprescu ne interzicea în mod sistematic dreptul de a organiza un protest.
Documentul pus în dezbatere publică are mai multe probleme decât soluții.
Principala problemă este că, de fapt, încearcă modificarea Legii nr. 60/1991 privind organizarea și desfășurarea adunărilor publice.
Da, suntem de acord într-o privință – legea e proastă și trebuie modificată (drept pentru care, mai multe organizații, încercăm, de ceva vreme deja, să modificăm această lege – mai multe detalii aici).
Doar că noi credem că ea trebuie modificată mai degrabă în spiritul libertății de exprimare și a dreptului de a participa la întruniri, așa cum o impune o democrație, și nu în sensul inventării de noi comisii și dosare pentru exercitarea unui drept fundamental.
Propunerea Primăriei Municipiului București este scandaloasă, dacă nu de-a dreptul împotriva chiar a deciziilor CEDO care contrazic majoritatea argumentelor prezentate în referatul de specialitate (spre exemplu, cea mai recentă decizie CEDO, sinteză disponibilă aici).
Una dintre marile probleme din propunere este că vizează înființarea unei noi comisii, alta decât aceea prevăzută în Legea nr. 60/1991. Dacă legea prevede existența unei singure comisii, acest document plusează și inventează ceea ce se cheamă Comisia Comună, un fel de purgatoriu al adunărilor publice cu caracter „cultural artistice, evenimentelor cu caracter educațional, competițiilor și manifestărilor sportive și alte asemenea”.
Aici, o comisie de înțelepți va judeca dacă evenimentul propus de noi este unul care respectă „interesul general public local”,