Când n-a mers și așa la Pasajul Unirii
Numeroasele episoade ale excelentului documentar „Dezastre în aer”, care analizează în detaliu accidente aviatice, săpând adânc la originile lor chiar inaparente și îndepărtate, demonstrează câteva chestiuni general valabile pentru orice activitate umană și orice tip de accident.
1.Întotdeauna la originea unei tragedii este un șir mai lung sau mai scurt de erori, dar nu una singură. Și evitarea oricăreia dintre aceste erori ar fi putut opri lanțul cauzal și deci deznodământul.
2.Toate erorile (cu excepția celor de proiectare care sunt mai complexe) sunt comise prin încălcarea regulilor. Adică pentru că merge și așa! Și, individual, fiecare încălcare poate merge o vreme, până se întâlnește cu altele și împreună înseamnă dezastru.
3.Niciodată eroarea umană nu este complet exclusă, indiferent de experiență, de calificare, de inteligență, de orice. Oricând, oricine poate greși și este esențial ca sistemele să fie astfel făcute încât să poată compensa sau evidenția în timp util eroarea.
4.Oricare tragedie, oricât de înfiorătoare, devine mai suportabilă dacă ajută la îmbunătățirea regulilor și sistemelor astfel încât erorile, deci viitoare tragedii, să se întâmple mai greu.
Vă propun să așezăm în această grilă accidentul de la Pasajul Unirii din Capitală, unde un autocar elen a lovit poarta de gabarit, grinda a căzut peste el, a ucis un om și a rănit mulți.
Cea dintâi eroare în lanțul cauzal este cea a șoferului, care nu a respectat regimul de înălțime al pasajului, asigurat de poarta de gabarit sau limitatorul de înălțime.
De ce nu l-a respectat? Cel mai probabil pentru că a crezut că merge și așa. Că dacă scrie 3,5 m, n-or fi chiar 3,5 m, o fi o rezervă în care să se strecoare cei câțiva centimetri în plus ai autocarului, așa cum și era cazul porții de gabarit înainte de modernizare. Asta dacă șoferul știa înălțimea mașinii și nu cumva s-a suit la volan considerând că merge și ochiometric.
Foarte probabil că merge și cu GPS setat pe autoturisme, nu pentru camioane și autocare care nu l-ar fi dus prin tunel. Că merge să conduci fără șofer de schimb 16 ore, deși traseul a fost conceput pentru doi șoferi. Doar că unul s-a îmbolnăvit și a coborât la Salonic.
Indiferent de motiv, șoferul nu avea ce să caute cu un autocar mai înalt de 3,5 m sub o poartă gabaritică pe care scria mare 3,5 m.
De când a fost redeschis pasajul, cu 16 cm mai puțin înalt și cu poarta de gabarit fixată la fix 3,5 m, nu mai mult, s-au mai întâmplat 5 accidente, niciunul la fel de grav ca acesta.
Șoferii implicați erau din România, Turcia și Grecia. Ce au în comun aceste țări? Disprețul pentru regulă și rigoare, inclusiv în trafic, unde înregistrează accidente multe cu mulți morți.
Aici avem o mare problema de mentalitate, mai ales în România – cu cel mai mare număr de victime pe șosele din cauză că se conduce nu prost,