PwC România: Companiile încă au timp să ia decizii cu privire la sponsorizări pentru a beneficia de modificările mai avantajoase ale legislaţiei
Preocuparea în creştere a companiilor pentru un viitor sustenabil şi pentru îndeplinirea obiectivelor de responsabilitate socială sub umbrela ESG (Environmental, Social, Governance) este susţinută de instrumente fiscale care pot fi utilizate pentru a aduce contribuţii mai mari prin sponsorizarea unor cauze sociale sau de mediu.
Având în vedere că a mai rămas puţin până la finalul anului 2022, este important de reţinut ca unele companii au încă posibilitatea să redirecţioneze pentru sponsorizări, în acest an, maxim 20% din impozitul plătit pentru anul 2021 sau să acorde sponsorizări în mod direct din bugetul anului 2022.
Redirecţionare şi sponsorizare directă
Faţă de anii anteriori, acum companiile pot efectua sponsorizări şi/sau acte de mecenat şi/sau să acorde burse private optând pentru redirecţionarea unei părţi din impozitul pe profit/pe veniturile microîntreprinderii prin intermediul unei cereri către ANAF, nu numai prin acordare directă către beneficiari ca până acum.
Principalul avantaj în cazul redirecţionării impozitului plătit este că sumele acordate ca sponsorizări nu mai afectează indicatorii financiari (e.g. EBITDA), lucru imposibil în trecut. Astfel, nefiind implicate costuri suplimentare directe, aprobările interne necesare la nivelul companiilor multinaţionale ar putea fi obţinute mult mai uşor.
Deşi dispoziţiile Legii 322/2021 nu fac referire în mod expres la anul 2021, există argumente că se poate face redirectionarea şi din impozitul pe profit, respectiv impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferent anului 2021.
Care este limită anuală pentru sponsorizări şi ce sume se pot reporta
Limitele anuale prevăzute de legislaţia fiscală pentru acordarea de sponsorizări, fie în mod direct, fie prin redirecţionare sunt: valoarea minimă dintre: 0,75% la cifra de afaceri sau 20% la impozitul pe profit datorat, respectiv 20% din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat.
Redirecţionarea impozitului plătit se poate efectua doar în limitele anuale menţionate anterior din care se scade valoarea sponsorizărilor din anul curent şi cele reportate.
Odată cu introducerea opţiunii de redirecţionare a impozitului plătit (prima zi a anului fiscal 2022-2023, calendaristic sau modificat) a fost exclusă posibilitatea reportării sponsorizărilor acordate peste limitele anuale efectuate după data respectivă. Doar sponsorizările acordate până la finalul anului fiscal 2021-2022 şi neutilizate se mai pot reporta fără a depăşi anul 2028, potrivit reglementărilor în vigoare la data efectuării acelor sponsorizări.
Din perspectivă documentară, încheierea contractelor de sponsorizare în conformitate cu Legea Sponsorizării (L32/1994) rămâne obligatorie în aplicarea prevederilor fiscale atât pentru acordarea de sponsorizări prin mecanismul de redirecţionare a impozitului plătit în anul anterior, cât şi pentru sponsorizările directe (excepţie făcând sponsorizările acordate către UNICEF şi alte organizaţii internaţionale specifice). De asemenea, în cazul sponsorizărilor directe, sunt necesare şi celelalte documente justificative cum ar fi dovada plăţii/procese verbale de predare-primire, etc.
Ordinul ANAF 1679/2022 stabileşte procedura de redirecţionare a impozitului (în limitele stabilite de lege) prin formularul D177. Societăţile trebuie să depună electronic formularul D177 în termen de 6 luni de la depunerea declaraţiei anuale de impozit pe profit/declaraţia de impozit pentru trimestrul IV în cazul microîntreprinderilor.
Virarea sumelor de către unităţile de trezorerie se va face în maxim 45 de zile de la data depunerii formularului D177,