Opinie Victoria Dobre, Senior Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România: Companiile din industria auto, între provocările externe şi noile sisteme de raportare fiscală?
Companiile care activează în industria auto din România sunt preocupate, în această perioadă, de numeroase aspecte care ţin de activitatea de bază, de tendinţele din piaţa europeană şi globală, de planurile autorităţilor din întreaga lume cu privire la reducerea emisiilor poluante, dar şi de cerinţele de raportare fiscală tot mai complexe la care trebuie să se conformeze în perioada următoare. Din aceste considerente, jucătorii din acest domeniu trebuie să intre în 2023 pregătiţi pentru a face faţă în primul rând provocărilor pe termen scurt, reprezentate de implementarea noilor sisteme de raportare, precum SAF-T, RO e-Factura sau RO e-Transport, astfel încât să economisească resurse pentru transformările necesare pe termen lung, pentru a ţine pasul cu evoluţiile din piaţă.
Industria auto a fost afectată, în ultimii ani, de disfuncţionalităţile din laţurile de aprovizionare apărute în timpul pandemiei şi accentuate, în prezent, de conflictul prelungit din Ucraina. La acestea se adaugă efectele crizei energetice, scumpirea materiilor prime şi perspectivele nefavorabile cu privire la evoluţia economiei, care reflectă o scădere a cererii din partea consumatorilor.
Acesta este, în linii mari, contextul global şi european la care jucătorii din domeniul auto trebuie să îşi adapteze strategia de dezvoltare pe termen mediu, din care nu pot să lipsească investiţiile în dezvoltarea de autovehicule cu grad redus de poluare, având în vedere obiectivele ambiţioase de mediu anunţate la nivel global, inclusiv în Uniunea Europeană, care impun, printre altele, ca producătorii auto să fabrice doar maşini electrice până în 2035.
Până atunci, însă, Comisia Europeană propune şi introducerea normei de poluare Euro 7, care presupune noi investiţii din partea producătorilor în modelele pe combustie internă (benzină/motorină). Noua normă devine obligatorie din 2025 pentru autoturismele noi şi din 2027 pentru camioane, dacă Parlamentul European aprobă propunerea Comisiei.
Noile sisteme de raportare fiscală
Aşadar, multiple provocări externe pentru companiile din domeniul auto, la care se adaugă şi cele interne, în special legate de reglementările în materie de raportare fiscală, la care trebuie să se conformeze începând din acest an.
Este vorba de cele trei sisteme, implementate aproape simultan, care fac parte din procesul de digitalizare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), respectiv SAF-T, RO e-Factura şi RO e-Transport.
Raportarea SAF-T, obligatorie din 2022 pentru marii contribuabili, presupune depunerea, în format digital, a noii declaraţii informative D406 privind fişierul standard de control fiscal. Declaraţia se depune lunar sau trimestrial, în funcţie de perioada fiscală aplicabilă pentru TVA, iar elementele raportate se referă, printre altele, la date privind furnizori, clienţi, facturi de achiziţie sau de vânzare, plăţi, încasări etc.
Marii contribuabili au intrat sub sfera raportării SAF-T în două etape, prima de la 1 ianuarie 2022, pentru cei incluşi în această categorie la finalul anului trecut, şi a doua de la 1 iulie 2022, pentru cei incluşi ulterior. Ambele categorii au avut la dispoziţie o perioadă de graţie de şase luni, astfel că cei din prima categorie au avut ca termen de raportare pentru perioada ianuarie-iulie 2022 data de 31 august 2022,