Deloitte: Presiunile inflaţioniste, incertitudinile geopolitice şi noile obligaţii de conformare fiscală determină companiile din România să acorde o atenţie sporită gestionării costurilor
Contextul economic intern şi internaţional, dominat de presiuni inflaţioniste şi de incertitudini geopolitice, determină companiile care activează în România să acorde o atenţie sporită gestionării costurilor, de la cele de producţie, la cele operaţionale, de finanţare şi, nu în ultimul rând, la cele de conformare, potrivit declaraţiilor experţilor Deloitte România în cadrul ediţiei din acest an a conferinţei anuale Deloitte Tax & Legal Week.
De asemenea, acestea trebuie să ia în calcul măsuri pentru sprijinirea salariaţilor, afectaţi de creşterea generalizată a preţurilor. În aceste condiţii, pentru perioada următoare sunt necesare măsuri de stimulare a investiţiilor în economie, în special pentru absorbţia fondurilor europene pe care România le are la dispoziţie în această perioadă, astfel încât economia să crească în mod sustenabil pe termen lung.
Noile sisteme de raportare fiscală – provocări pe termen scurt
Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale şi Juridice, Deloitte România: „Din perspectivă fiscală, companiile se confruntă, în prezent, cu costurile aferente implementării noilor sisteme de raportare, respectiv SAF-T (Standard Audit File for Tax – fişierul standard de control fiscal), care a devenit obligatoriu anul acesta pentru marii contribuabili şi care, de la 1 ianuarie 2023, se va aplica şi contribuabililor mijlocii, Ro eFactura, în vigoare pentru bunurile cu risc fiscal ridicat şi în relaţia cu entităţi deţinute de stat, şi Ro eTransport, pentru monitorizarea deplasării bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul naţional, inclusiv cele care provin din achiziţii şi livrări intracomunitare. Faptul că aceste obligaţii au survenit în paralel a generat o presiune semnificativă atât pe contribuabili, cât şi pe autoritatea fiscală, dar beneficiile aşteptate pe termen lung ar trebui să compenseze tot acest efort. Printre acestea se numără perspectiva unor controale fiscale mai puţin împovărătoare de ambele părţi, dat fiind că acestea se vor putea derula la distanţă, pe baza documentelor furnizate prin sistemele menţionate. Până la implementarea integrală, însă, inspecţiile fiscale se vor derula conform procedurilor actuale, iar finalul anului este, de regulă, bogat în astfel de iniţiative din partea autorităţilor fiscale”.
Mihnea Galgoţiu-Săraru, Partener Reff & Asociaţii Deloitte Legal: „În această perioadă observăm o creştere a activităţii de control nu doar din partea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ci şi din partea altor autorităţi, cum ar fi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor sau Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor. În cazul ANPC, există şi o schimbare a cadrului de reglementare, prin transpunerea în legislaţia naţională a Directivei Omnibus, în luna mai a acestui an, care, printre altele, acordă autorităţii puteri de control şi sancţionare sporite, inclusiv posibilitatea de a aplica amenzi în funcţie de cifra de afaceri. În acelaşi timp, constatăm o înclinare mai pronunţată din partea companiilor spre contestarea în justiţie a măsurilor impuse de autorităţile de control şi spre solicitarea reparării pagubelor suferite. În acest context, sunt bine-venite măsurile de digitalizare a instanţelor, demarate în timpul pandemiei şi continuate prin finanţarea asigurată de PNRR, care vor ajuta ca aceste litigii să fie mai puţin disruptive pentru contribuabili.