Opinie D&B David şi Baias: Începutul toamnei vine din nou cu modificări aduse peste noapte Codului de procedură fiscală
Sfârşitul vacanţei parlamentare de vară nu putea să nu aducă cu sine, şi în acest an, o modificare fulger a Codului de procedură fiscală, care cuprinde atât clarificări benefice, cât şi o serie de aspecte criticabile, care vor genera în unele cazuri mai multe dispute între contribuabili şi organele fiscale. Cum nu a existat nici acum o dezbatere publică consistentă şi de substanţă a acestor modificări, unele dintre acestea sunt în opinia noastră extrem de importante din perspectivă practică şi merită abordate chiar post-factum. Prezentăm astfel câteva observaţii sintetice asupra lor:
Clarificări benefice
Proiectul de modificare a Codului de procedură (”Proiectul de OG”) aduce anumite clarificări punctuale şi binevenite din perspectivă practică în special în privinţa suspendării termenului de prescripţie dreptului de a stabili obligaţii fiscale în situaţia decesului contribuabilului, reglementarea colaborării cu organul fiscal prin mijloace electronice de comunicare la distanţă care oricum era utilizată deja în practică, dar şi clarificarea efectelor efectuării unei sesizări penale asupra inspecţiei fiscale în curs, i.e. limitarea încetării inspecţiei doar pentru obligaţiile fiscale ce fac obiectul sesizării.
Alte modificări de interes vizează indicarea expresă a structurii specializate de soluţionare a contestaţiilor drept organ fiscal căruia trebuie să-i fie comunicată opţiunea contribuabilului de a merge în instanţă în cazul în care contestaţia nu este soluţionată în termenul prevăzut de lege, o modificare utilă tocmai din perspectiva consecinţelor juridice pe care o asemenea comunicare ar trebui să o producă (i.e. încetarea procedurii de soluţionare a contestaţiei), în practică înregistrându-se deficienţe în această privinţă.
De asemenea, utile din punctul nostru de vedere sunt şi referirile exprese în lege la masa credală atunci când este reglementată ordinea stingerii pentru debitorii care se află sub incidenţa legislaţiei privind insolvenţa, alinierea legislaţiei procedurale fiscale cu competenţele Autorităţii Vamale Române în contextul reorganizării acesteia, precum clarificările aduse în materia eşalonării; în fine, a fost salutată deja în presă iniţiativa de publicare a listei debitorilor care nu înregistrează debite fiscale restante, în contrapartidă cu cea celor care au asemenea debite (desemnată uzual ca ”lista ruşinii”).
Aspecte criticabile din modificările propuse
În primul rând, eliminarea termenului de 15 zile în care actele administrativ fiscale comunicate de organele fiscale prin SPV ca dată la care aceste acte se considerau a fi comunicate şi înlocuirea acestuia cu data punerii la dispoziţie a actelor prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanţă. Chiar dacă Ordinul preşedintelui ANAF nr. 1090/2022 face în continuare referire la termenul de 15 zile, apreciem că această modificare va genera discuţii şi interpretări divergente în practică, iar organele fiscale ar putea considera actele comunicate la data încărcării acestora în SPV şi, deci, punerii la dispoziţia contribuabililor. În contextul în care sunt foarte cunoscute deficienţele de ordin tehnic care persistă încă atât la nivelul contribuabililor, dar mai ales la nivelul organelor fiscale în privinţa utilizării mijloacelor electronice de comunicare la distanţă, apreciem că eliminarea termenului de 15 zile este prematură şi va genera un efect exact invers decât cel urmărit de către organele fiscale respectiv,