Dragoş Damian, Terapia Cluj: Domnule Ciucă, Domnule Ciolacu, Domnule Câciu, nu mai daţi ajutor de stat “la grămadă”. Stabiliţi ca prioritate investiţiile industriale mari care au într-adevăr impact major în economie şi valoare adaugată substanţială. România are nevoie de industrie de prelucrare în sectoare strategice
Asa-i si spune Hotararii de Guvern 807: hotarare pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie.
Vestea buna este ca sunt multi solicitanti, asadar Romania devine interesanta, dar revenim la asta. Vestea rea este ca, stim deja, nu sunt bani decat pentru aproape o treime din sumele solicitate cu tot cu suplimentarea recenta de 1 miliard lei. Asta pentru ca multe prevederi care privesc ajutorul de stat au ramas la nivelul lui 2014 in timp ce conditiile din economia Romaniei s-au schimbat – si se vor schimba in continuare – devenim tot mai atractivi din cauza situatiei geopolitice si a costurilor mici cu mana de lucru, interesul, dimensiunea si portofoliul investitorilor sunt in dinamica, deficitul de forta de munca din UE este enorm iar costul cu aceasta din ce in ce mai mare, etc.
Cinci sugestii pentru acordarea lui 807 la oportunitatile economice dn 2022.
- Ajutorul de stat sa fie acordat cu adevarat investitiilor cu impact major in economie. Astfel incat acesta ar trebui sa sprijine exclusiv investitiile intreprinderilor mari, deja se vad interesul companiilor existente de a se extinde si o tendinta de relocare industriala mare catre Romania; este un lucru dovedit, o fabrica transforma totul in jur;
- Ajutorul de stat sa fie acordat in baza unor prioritati, a unei strategii industriale de atragere de investitii in industria prelucratoare cu valoare adaugata mare. Avem nevoie de energie, mancare, chimie si aparare si de continuarea investitiilor in automotive. Acestea ar trebui sa fie domeniile prioritare care sa beneficieze de ajutor de stat. Trebuie sa incetam cu sprijinirea “la gramada” a investitiilor demonstrand astfel ca vrem sa atragem domeniile care genereaza pe termen lung valoare adaugata mare.
- Pragul minim de eligibilitate trebuie ridicat, 1 milion de euro este mult-mult-mult prea jos – acest criteriu specific este de altfel conectat cu cele doua de mai sus. Cehia are prag minim de 18 milioane Euro iar Ungaria pana la 17 milioane Euro.
- Pentru a incuraja atragerea investitiilor mari, pe langa banii din 807 care provin din credite de angajament si credite bugetare, sa fie introduse si facilitati fiscale (sau variante) pe o durata variabila. Polonia, Cehia, Ungaria si Slovenia folosesc un mix de tipul ajutor de stat + facilitati fiscale astfel incat pot sa flexibilizeze forma de ajutor in functie de nevoile investitorului. Multe intreprinderi mari au destule fonduri proprii din care sa faca investitia, ar prefera o facilitate fiscala ulterioara.
- Conditia regionala referitoare la intensitatea si nivelul maxim al ajutorului de stat trebuie sa fie corelata cu dovada ca regiunea in care se face investitia poate pune la dispozitie personal calificat pentru noile locuri de munca. Aceasta schimbare in 807 tine cont de problema reala a deficitului de forta de munca din Romania, chiar daca in continuare principalul nostru avantaj este costul scazut al cu angajatii. Degeaba deschidem o fabrica intr-un judet care nu este capabil sa dovedeasca ca poate sa asigure investitorului un numar minim de angajati sau daca,