Ana Maria Butucaru, PwC: Tendinţele cheie care vor transforma industria asigurărilor în anii următori
Asigurătorii au trecut cu bine de provocările ridicate de pandemia COVID-19, inclusiv de întreruperile activităţii şi transformarea digitală accelerată, şi trebuie să profite de acest impuls pentru a face faţă incertitudinii macroeconomice, noilor forme de concurenţă, cerinţelor crescute privind riscul climatic sau schimbărilor în aşteptările consumatorilor şi raportările noi financiare şi de contabilitate.
Toate aceste provocări vin într-un moment în care decalajul global de protecţie (diferenţa dintre pierderile reale şi cele asigurate), care a ajuns la 1,4 miliarde de dolari în 2020, va creşte într-un ritm accelerat, arată raportul ”Insurance 2025 and Beyond”, realizat de PwC la nivel global.
Având în vedere nevoia din ce în ce mai mare de a găsi soluţii pe termen lung pentru a aborda disparităţile sociale şi economice şi rezilienţa afacerilor, asigurătorii trebuie să depăşească misiunea lor tradiţională.
Constatările PwC evidenţiază cinci tendinţe care vor influenţa industria până în 2025 şi cinci imperative pe care asigurătorii trebuie să le ia în considerare atunci când îşi regândesc strategiile.
Un decalaj de încredere tot mai mare. Într-o lume în care încrederea în companii şi în guverne este în scădere, încrederea în instituţiile financiare este aproape de un minim istoric. Potrivit Barometrului de încredere Edelman din 2022, doar 54% dintre respondenţi au încredere în instituţiile din industria serviciilor financiare, cu 10 puncte procentuale mai puţin faţă de media pentru alte industrii din raport. Această erodare a încrederii, combinată cu lipsa de acces şi o educaţie financiară precară, a făcut ca oamenii să fie mai puţin dispuşi să cumpere asigurări şi a dus la lacune mai mari în materie de protecţie şi la pierderi economice mai accentuate. Începând cu anul 2000, la nivel mondial decalajul de protecţie s-a mărit drastic în toate sectoarele, ajungând la 1,4 miliarde de dolari în 2020. Analiza PwC arată că acest decalaj ar putea ajunge la 1,86 miliarde dolari până în 2025, iar Asia-Pacific ar reprezenta aproape jumătate din totalul riscurilor neasigurate. În Europa, acest decalaj ar putea ajunge la 334 milioane de dolari până în 2025.
Pentru a întări încrederea în asigurări, unii furnizori se concentrează pe atenuarea nedreptăţii sociale prin crearea unui mediu social şi de afaceri mai favorabil incluziunii. Aceştia încearcă să educe clienţii, prin crearea de produse accesibile, cum ar fi micro asigurările, şi distribuirea mai eficientă a acestora. De asemenea, unele dintre ele creează parteneriate public-private cu administraţiile locale, autorităţile de reglementare şi cu persoanele responsabilă cu elaborarea politicilor.
Evoluţia rapidă a nevoilor şi preferinţelor clienţilor. În prezent, clienţii nu caută doar protecţie financiară, ei doresc soluţii personalizate în contextul vieţii lor de zi cu zi, fie că este vorba de cumpărarea unei maşini, de planificarea pensionării sau de iniţierea unei afaceri. Clienţii se aşteaptă ca asigurătorii să meargă dincolo de obligaţiile lor de transfer al riscurilor şi să ofere soluţii care să acopere predicţia, prevenirea şi intervenţia în caz de risc, şi să susţină aceste servicii prin canale digitale şi prin informaţii detaliate.
Pentru a rămâne competitivi,