Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF: Ce trece dincolo de rândurile unui interviu cu Jean Valvis: „Noi suntem trecători, Aqua Carpatica va rămâne“
E un exerciţiu nou să scrii „altfel“ despre un antreprenor pe care îl ştii de aproape 20 de ani, pe care l-ai urmărit, l-ai citit, l-ai intervievat, ai încercat să îi temperezi din avânt în conferinţe în care se ia la trântă cu toţi cei care nu sunt de acord cu el, dar care îţi vorbeşte, de fiecare dată când are ocazia, despre România, despre crezul lui că România poate fi în industria apelor minerale naturale ce este Elveţia pentru ceasurile de lux, Franţa pentru vinuri sau Scoţia pentru whisky.
Marketing curat? Se pricepe la marketing, a spus chiar el în 2009 într-un interviu ZF că nu a lăsat niciodată din mână marketingul şi comunicarea. E foarte atent la cuvinte, la înţelesul lor, cuvântul cred că este arma lui cea mai de preţ în orice negociere. Explică înţelesurile cuvintelor pentru că vrea să fie sigur că ceea ce spune este şi ceea ce se înţelege şi nu lasă nimic la voia întâmplării.
E mândru de ce a realizat. Are 68 de ani şi nu se opreşte. Păstrează în birou primele pagini din ZF-ul de când a vândut Dorna către Coca-Cola (august 2002) şi LaDorna către Lactalis (2008). Îşi aminteşte interviurile, ştie ce a povestit de fiecare dată. Are acelaşi sediu ca atunci când l-am întâlnit prima dată.
Şi are o idee, un crez, un vis, nici nu ştiu cum să îi spun. De la primul interviu a vorbit mai mult despre Carpaţi, izvoare naturale, sănătate şi atuul incontestabil al României decât despre businessul lui. Nimic nu s-a schimbat de atunci şi pare convins că brandul de ţară al României trebuie construit în jurul izvoarelor de ape minerale.
„Dacă ne unim cu toţii, toţi competitorii din producţia apelor minerale, România devine o forţă la nivel mondial“, a spus ieri în interviul în care vorbea despre acordul semnat cu PepsiCo pentru 20% din acţiunile Aqua Carpatica.
Nu este prima dată când o spune. Din 2019, atunci când a afirmat acelaşi lucru într-o conferinţă de presă, nimic nu s-a dus în direcţia pe care şi-a dorit-o.
În urmă cu 20 de ani, în 2002, vindea Dorna către Coca-Cola cu acelaşi crez, că brandul creat de el va ajunge pe pieţele externe.
„Eram tânăr atunci, a fost o înţelegere verbală, am mai vorbit despre asta. Poate dacă se ţineau de cuvânt nu aş mai fi vrut atât de tare să revin (în industria apelor minerale – n. red.)“.
Nu spune mai multe, doar cei implicaţi în negocierile de atunci ştiu ce a promis fiecare şi ce a realizat apoi, dar dezamăgirea este evidentă, la fel şi ambiţia. Şi mai este încrederea. Vorbeşte mult despre încredere, spune că nu ar putea să vândă un produs pe care el nu îl apreciază, un produs „calitativ şi frumos“. Acum spune că are încrederea Pepsi şi asta îi dă forţă în „luptă“.
Cifrele îi dau dreptate.
Exportul de ape minerale al României este nesemnificativ,