Dezastrul legilor justiției
Legile justiției au plecat în consultare publică pe 22 iunie într-o formă acceptabilă, după ce fuseseră avizate informal de CE. Nu o formă ideală, dar cu PSD și UDMR în coaliția majoritară, iar CSM dominat de gruparea Savonea, sigur că era greu de așteptat să fie făcute mari reforme.
Era așadar de așteptat ca, de exemplu, reforma CSM să fie ratată complet.
Cel mai discutat aspect în forma din iunie îl reprezenta avizul obligatoriu al secției de procurori a CSM în privința propunerilor de procurori-șefi. Nu ar fi fost o idee bună, dacă ne uităm la ce se întâmplă cu alegerea conducerii ÎCCJ de către secția de judecători.
CSM a ajuns în ansamblul său la un mare nivel de toxicitate și a crede că o secție e bună și una e rea per se e o naivitate. Să nu uităm că secția de procurori l-a delegat procuror general interimar pe Bogdan Licu, după pensionarea lui Augustin Lazăr.
Un organism fără nicio răspundere față de societate, cu propriile jocuri de putere, nu poate căpăta un rol practic mai important decât al președintelui ales prin votul universal și direct al electoratului. Dacă societatea nu e mulțumită de președinte, să facă bine să voteze cu mai multă atenție și în niciun caz să-l revoteze.
Fără mari reforme, cum spuneam, proiectele aduceau totuși niște noutăți cu potențial de a începe o redresare a sistemului pe criterii meritocratice. Erau niște ferestre deschise spre aer proaspăt și perspectivă.
Cel mai important aspect era că promovarea la ÎCCJ urma să aibă loc printr-un concurs organizat de INM. Un mare pas înainte.
Una dintre cheile puterii Liei Savonea a fost tocmai popularea ÎCCJ cu apropiații ei, în toate secțiile, de aici suspiciunea unui control pe deciziile importante (cum este și cea așteptată chiar azi în privința alegerilor CSM), dar și pe voturile judecătorilor ÎCCJ în adunarea generală, inclusiv la alegerile pentru CSM unde favoriții dnei Savonea au câștigat fără probleme.
Art 109 din Legea 303 suna în iunie așa:
La ieșirea din dezbaterea publică, pe 21 iulie, din art 109 a dispărut a referirea la INM.
Deci promovarea la ÎCCJ rămâne la secția pentru judecători, prin intermediul unui interviu fără criterii. Este unul dintre motivele bătăliei care se dă acum pentru componența secției în viitorul CSM.
La fel se întâmplă și cu concursul pentru numirea inspectorului șef al Inspecției Judiciare. În forma din iunie a art 71 din L317 concursul era organizat prin INM.
În forma din iulie, INM dispare și CSM redevine din nou stăpân absolut gata pentru un nou Netejoru.
Art 93, al 3 din proiectul L304 din 22 iunie spunea așa despre DNA:
În proiectul din 21 iulie prevederea referitoare la independența DNA a dispărut cu totul.
Un alt câștig important era că, în proiectul din iunie al L 317,