Comentarii

Concordia are un plan pentru viitorul transporturilor în România

Avem o tradiţie în a ne lăsa surprinşi. Nepregătiţi e cuvântul, de fapt. Nu noi, oamenii de afaceri, nu cetăţenii, ci autorităţile. Iarna nu-i ca vara e o butadă care refuză să dispară în felul în care înţelegem să ne raportăm la viitor. Nu ne mai permitem să trăim de pe azi pe mâine, dintr-o criză în alta, mereu surprinşi şi nepregătiţi. Nicio afacere nu ar supravieţui aşa. Dacă nu comand vara ornamente de Crăciun, în vremea colindelor ridic din umeri în faţa clienţilor. Dar ei au nevoie de lumină, nu de scuze.

Avem un plan, avem un program de guvernare. Avem o agendă. Toate se spun şi se abandonează apoi de îndată ce cel care le-a propus ajunge la putere. E un lucru pe care noi, oamenii de afaceri nu îl putem face. Dacă anunţ o ofertă, trebuie să o pot onora, pentru că altfel nimeni nu se va mai întoarce în magazinele noastre, în staţiile sau reprezentanţele noastre. Dar e momentul să încetăm cu ritmul diferit şi să mergem împreună pe acelaşi drum.

În contextul tendinţelor europene de reducere a poluării, este necesar ca România să stabilească un plan cuprinzător şi sustenabil pentru tranziţia către un sector al transporturilor verde, adaptat la specificul fiecărui mod de transport. Nu a făcut-o nimeni până acum, pentru că 2030 pare departe şi avem mici focuri de stins şi poduri de ţinut în picioare. E modul în care putem pierde din nou bani şi oportunităţi.

E vremea să avem un plan pentru viitor. Şi facem noi primul pas. Concordia, Confederaţia Patronală ce reuneşte 14 industrii şi reprezintă 26% din PIB. Studiul privind Viitorul Transporturilor, realizat de Deloitte pentru Concordia, reprezintă prima foaie de parcurs pentru a atinge ţintele climatice pentru 2030. Avem nevoie de ea. Propunerea unui plan de acţiune cu politici şi măsuri care să conducă la decarbonizarea transporturilor în România, asigurând în acelaşi timp o tranziţie echitabilă din punct de vedere economic şi social e o necesitate pentru toţi.

Concordia vine cu primul plan la care au contribuit şi care a aliniat toate sectoarele economice cheie pentru tranziţia către un transport curat, de la producătorii şi distribuitorii de energie, la producătorii de vehicule, transportatorii rutieri, feroviari şi navali. Ceea ce propune Concordia este discutat şi agreat cu sectoarele economice cheie: producătorii şi distribuitorii de energie, producătorii de maşini, transportatorii rutieri şi feroviari.

România are nevoie de 73.000.000.000 de EURO pentru a finanţa modernizarea întregii reţele de transporturi şi aici nu vorbim de drumuri, ci de întregul ecosistem. O cheltuială şi, în acelaşi timp o oportunitate pentru investiţii. Uniunea Europeană ne pune la dispoziţie fonduri nerambursabile dedicate proiectelor de infrastructură şi pe cele din Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă, sume pe care trebuie să le atragem pentru investiţii, care să susţină tranziţia către un transport curat, dar este nevoie şi de alocări suplimentare din bugetul de stat şi de surse noi de venituri care să vină în completarea celor deja existente.   

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button