Ce s-ar întâmpla dacă s-ar anula PUG-ul Municipiului Bucureşti?
De la stânga la dreapta: Dan BORBELY, Partener al Ţuca Zbircea & Asociaţii şi Raluca CHELARU, Managing Associate al Ţuca Zbârcea & Asociaţii
„Admite acţiunea. Anulează HCGMB nr. 269/21.12.2000, emisă de către instituţia pârâtă. Cu recurs în 15 zile de la comunicare, ce se va depune la Tribunalul Bucureşti”. Aşa sună minuta unei hotărâri recente a Tribunalului Bucureşti, care îngrijorează atât dezvoltatori imobiliari, organizaţii non-guvernamentale şi profesionişti ai dreptului deopotrivă.
Prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti nr. 269/21.12.2000, a fost aprobat Planul Urbanistic General („PUG”) al Municipiului Bucureşti, actul administrativ normativ cu caracter director şi strategic şi de reglementare, ce reprezintă principalul instrument de planificare operaţională, constituind baza legală pentru realizarea programelor şi acţiunilor de dezvoltare la nivel de municipiu.
În vreme ce oraşe precum Cluj, Alba-Iulia, Oradea, Timişoara, Braşov concurează pentru titlul de best smart city, PUG-ul Municipiului Bucureşti a fost anulat parţial de mai multe ori de-a lungul timpului iar acum riscă să fie anulat în integralitate. Ce efecte ar putea avea o astfel de soluţie dacă va rămâne definitivă?
1. Care sunt consecinţele legale ale unei eventuale hotărâri definitive de anulare a PUG-ului?
În general, anularea unui act juridic produce efecte atât pentru trecut, cât şi pentru viitor. În fapt, se consideră că actul respectiv nu a existat niciodată.
Întrucât o astfel de consecinţă ar fi de neconceput în materia dreptului administrativ, unde actele administrative normative se bucură de prezumţia de legalitate, legea prevede o excepţie în cazul anulării în tot sau în parte a unui act administrativ cu caracter normativ.
Astfel, potrivit art. 23 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, hotărârile judecătoreşti definitive prin care s-a anulat în tot sau în parte un act administrativ cu caracter normativ (precum PUG-ul) sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor.
2. De când are efecte o eventuală hotărâre definitivă de anulare a PUG-ului?
Anularea hotărârii de aprobare a PUG-ului va produce consecinţe doar după rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti (deci după judecarea recursului) şi publicarea în Monitorul Oficial al României a hotărârii judecătoreşti definitive; cu toate acestea, în practică, efectele se produc chiar de la data rămânerii definitive, publicarea fiind doar o formalitate.
3. De când încep autorităţile să nu mai emită noi acte administrative (PUZ-uri, autorizaţii de construire) în baza unui PUG anulat?
Odată anulat un act administrativ cu caracter normativ precum PUG-ul, chiar dacă hotărârea judecătorească definitivă nu a fost încă publicată, în practică, autoritatea competentă în materia respectivă nu adoptă acte sau măsuri administrative individuale în aplicarea normelor anulate, această interpretare decurgând din aplicarea principiilor bunei-credinţe şi caracterului echitabil al procedurii administrative, ca elemente ale dreptului la o bună administrare.
Altfel spus, odată anulat PUG-ul, chiar dacă hotărârea judecătorească definitivă nu a fost încă publicată, autorităţile nu vor mai emite, cel mai probabil, autorizaţii de construire şi vor fi reticente în a mai aproba PUZ-uri (în baza PUG-ului).