Cum poţi să faci plăţi instant în România în 2022: scoţi cash dintr-o bancă şi mergi să îi depui într-o altă bancă. Aceasta este soluţia în faţa inerţiei băncilor de a coopera şi de a îmbrăţişa digitalizarea
♦ Doar cinci bănci, BCR, Libra, BT, CEC Bank şi Vista Bank, sunt până în acest moment membre ale sistemului de plată instant operat de Transfond, o instituţie la care sunt acţionari chiar băncile ♦ Transfond a lansat recent şi sistemul Alias Pay prin care se pot face plăţi interbancare asociate numărului de telefon, la care sunt membre în acest moment doar trei bănci, ING, BT şi CEC Bank.
Mulţi spun că sectorul public din România este ineficient, cheltuie banii fără rezultate şi este şi adevărat. Cu uşoare îmbunătăţiri în ultimii ani, sistemul de sănătate, sistemul de educaţie şi infrastructura, toate atributele guvernului, se prezintă prost.
Însă există şi sectoare aparent puternice în economie, care ar trebui să dea drive-ul întregului mediu de business, rămase în urmă.
Unul dintre acestea este sistemul bancar. Spre exemplu, ca să poată să transfere astăzi banii instantaneu dintr-un cont al unei bănci la o altă bancă, clientul de rând trebuie pur şi simplu să scoată banii din bancomat de la banca la care are un cont şi să meargă să îi depună la banca unde vrea să îi transfere.
Aceasta pentru că băncile nu ştiu / nu vor / nu sunt în stare să îşi organizeze un sistem de plată instant măcar pentru plăţi de mică valoare, de până la 1.000 lei sau 5.000 lei. Doar cinci bănci – BCR, Libra, BT, CEC Bank şi Vista Bank – sunt până în acest moment membre ale sistemului de plată instant operat de Transfond, o instituţie la care sunt acţionari chiar băncile. Transfond a lansat recent şi sistemul Alias Pay prin care se pot face plăţi interbancare asociate numărului de telefon, la care sunt membre în acest moment doar trei bănci, ING, BT şi CEC Bank.
Normal că această întârziere absolut de neînţeles – dar de fapt de înţeles, după cum se va arăta în cele ce urmează – a fost exploatată de aplicaţii precum Revolut, care în doar doi ani a ajuns la aproape
2 milioane de utilizatori în România. Culmea este că printre primii adopteri ai acestei aplicaţii au fost chiar şefii băncilor şi şefii instituţiilor de plată interbancare, care ar fi trebuit să pună la punct un sistem de plată interbancar. Bineînţeles că sunt enumerate de fiecare dată când îi întrebi pe aceşti corifei ai economiei româneşti – plătiţi ca în niciun alt sector de activitate, la vârf cu milioane de euro – bineînţeles că există milioane de motive.
Cert este că astăzi consumatorul confruntat cu nevoia de a transfera bani rapid dintr-un cont într-altul trebuie să aştepte cel puţin o zi bancară sau, dacă vine weekendul, de vineri până luni.
Este absolut de neînţeles cum într-o lume digitalizată, în care fluxuri de mii de miliarde de euro circulă instant între centrele financiare ale lumii, să nu poţi organiza un sistem de plăţi de mică valoare printr-o casă de compensaţie specială sau printr-o altă soluţie.