Tinerii români cumpără mai multe produse contrafăcute și continuă să acceseze conținut piratat
Peste jumătate (52 %) dintre europenii intervievați cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani au declarat că au cumpărat online cel puțin un produs contrafăcut în ultimul an, atât intenționat, cât și accidental, iar o treime (33 %) au declarat că au accesat conținut digital din surse ilegale.
Dintre cei care au făcut acest lucru intenționat, 37 % au cumpărat un produs contrafăcut, iar 21 % au utilizat, au redat, au descărcat sau au transmis conținut din surse ilegale. În România, 40 % din tineri au cumpărat intenționat un produs contrafăcut, iar 14 % au accesat cu bună știință conținut piratat.
Pe de altă parte, 60 % din tinerii europeni au declarat că preferă să acceseze conținut digital din surse legale, comparativ cu 50 % în 2019. În România, acest procent se ridică la 61 % din tineri.
Prețul și accesibilitatea rămân principalii factori pentru cumpărarea de produse contrafăcute și pentru pirateria digitală, dar influența socială și a colegilor este, de asemenea, din ce în ce mai importantă.
Amenințările cibernetice, frauda cibernetică și impactul asupra mediului se numără printre principalii factori de descurajare. Ediția din 2022 a Barometrului privind proprietatea intelectuală și tineretul, publicată astăzi de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), oferă informații actualizate cu privire la comportamentele tinerilor în ceea ce privește încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală într-un context post-pandemie.
Sondajul analizează cele două aspecte ale încălcării dreptului de proprietate intelectuală: tendințele din rândul tinerilor care achiziționează bunuri contrafăcute și din rândul celor care accesează conținut piratat, evaluând tendințele începând din 2016. Peste jumătate (52 %) dintre tinerii intervievați au cumpărat cel puțin un produs contrafăcut online în ultimul an, în mod intenționat sau accidental, iar o treime (33 %) au accesat conținut ilegal online.
Achiziționarea de produse contrafăcute
Reflectând contextul post-pandemie, noul sondaj a confirmat că 37 % din tineri au cumpărat intenționat unul sau mai multe produse contrafăcute, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă în comparație cu rezultatele anterioare (14 % în 2019). Cifra variază în special în funcție de țară, cel mai mare procent înregistrându-se în Grecia (62 %), iar cel mai mic în Cehia (24 %).
Produsele contrafăcute pe care tinerii le cumpără cel mai frecvent în mod intenționat sunt îmbrăcămintea și accesoriile (17 %), urmate de încălțăminte (14 %), dispozitive electronice (13 %) și produse de igienă, cosmetice, de îngrijire personală și parfumuri (12 %).
Dar tinerii sunt, de asemenea, induși în eroare să cumpere produse contrafăcute: achiziționarea neintenționată de produse contrafăcute se ridică, de asemenea, la 37 % (), iar respondenții au recunoscut că este dificil să facă distincția între bunurile autentice și produsele contrafăcute. 48 % nu cumpăraseră asemenea produse sau nu erau siguri dacă au cumpărat sau nu.
Pirateria online
În ceea ce privește conținutul digital, accesul din surse legale câștigă teren în rândul generațiilor mai tinere. 60 % au declarat că nu au utilizat, redat, descărcat sau transmis conținut din surse ilegale în ultimul an,