Comentarii

Dan Bădin, Deloitte: Deblocarea investiţiilor în Marea Neagră şi beneficiile exploatării

Adoptarea noilor reglementări referitoare la exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră, mai favorabile decât cele anterioare, pare să deblocheze investiţiile pentru începerea efectivă a exploatării, cu beneficii pe multiple planuri: perspective de venituri suplimentare la buget, profituri pentru companii, crearea de noi locuri de muncă şi apropierea de mult-discutata independenţă energetică a ţării, dar majoritatea beneficiilor vor fi vizibile doar după ce gazul din zăcămintele offshore va ajunge pe piaţă.

Schimbările legislative, apărute la aproape patru ani de la adoptarea primei legi, care a fost intens contestată de mediul de afaceri şi care a dus la îngheţarea proiectelor de investiţii, reprezintă un semnal pozitiv în actualul context geopolitic, în care toate ţările europene caută soluţii pentru a-şi reduce dependenţa energetică de Rusia. În acelaşi timp, mediul investiţional este mai dificil acum, din cauza conflictului militar sau a costurilor crescute, aspecte care ar putea determina amânarea unor proiecte. Dar, dincolo de provocările de moment, valorificarea cu succes a zăcămintelor de gaze naturale din Marea Neagră prezintă beneficii pentru toate părţile implicate.

Regim fiscal mai permisiv

Legea precedentă, 256/2018, care ar fi trebuit să faciliteze investiţiile în domeniu, nu a putut fi aplicată din cauza unor prevederi restrictive, astfel că a fost nevoie de mai multe modificări, inclusiv în zona de impozitare.

Printre cele mai importante modificări aduse de noua lege offshore se numără cele legate de regimul fiscal al investiţiilor în acest domeniu, care devine mai permisiv. Astfel, aproape s-a dublat (de la 45,71 lei/MWh la 85 lei/MWh) nivelul de la care se aplică impozitarea suplimentară a veniturilor companiilor. Pentru preţurile care depăşesc 85 lei/MWh se menţine grila de impozitare propusă iniţial (între 15%, pentru veniturile obţinute din vânzarea la preţuri mai mari de 85 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 100 lei/MWh, şi 70% pentru vânzarea la preţuri care depăşesc 190 lei/MWh). Acest impozit pe veniturile suplimentare va reprezenta cheltuială deductibilă la calculul impozitului pe profit al companiilor.

În plus, creşte de la 30% la 40% nivelul maxim pentru deducerea investiţiilor din segmentul upstream (explorare şi producţie) pentru determinarea impozitului suplimentar şi este eliminată limitarea deducerii investiţiilor pentru calculul impozitului pe profit.

O altă prevedere importantă o reprezintă faptul că nivelul taxării pentru companii va rămâne neschimbat pe toată durata acordului de concesiune.

Pe lângă modificarea prevederilor fiscale, producătorii nu mai sunt obligaţi să vândă jumătate din gazul extras pe piaţa românească, astfel că pot decide în funcţie de evoluţiile din piaţă unde îşi plasează producţia. În schimb, statul a introdus în lege un drept de preempţiune, care îi permite ca, în anumite situaţii de criză, să aibă prioritate la achiziţia gazelor.

Beneficii multiple, cu condiţia ca gazul să ajungă pe piaţă

Aşadar, au fost create condiţiile necesare pentru ca marile companii din domeniu să îşi pună în aplicare planurile suspendate în urmă cu patru ani şi să înceapă exploatarea gazelor din Marea Neagră, pentru că doar din momentul acela vor apărea beneficiile pentru toate părţile implicate – investitori,

 » Citește în continuare articolul

Related Articles

Back to top button