Cum poate rata România banii din PNRR pentru autostrada A8. Principalele piedici şi cel mai pesimist scenariu. Varianta cea mai optimistă EXPIRĂ în 2024
Irinel Bucur, de la asociaţia Împreună pentru A8, a interpelat de curând CNAIR cu privire la stadiul autostrăzii care ar urma să lege Târgu Mureş de Târgu Neamţ. Acesta a propus soluţii pentru ca autostrada să fie gata până în 2030 şi a avertizat chiar că banii din PNRR pentru proiect ar putea fi pierduţi.
„De mai bine de un an particip la toate şedinţele de informare şi progres în legătură cu autostrada A8 şi în special cu tronsonul Tg Mureş – Tg Neamţ, timp în care am reuşit să colectez un număr extrem de mare de informaţii, unele chiar contradictorii. Am ascultat scuze, acuzaţii la adresa beneficiarului sau prestatorului, am fost unul care a acuzat neavând toate detaliile şi îmi cer scuze încă odată şi în mod public celor de la Acciona pentru acele ieşiri.
Totuşi, în acest moment trebuie luată o decizie clară pentru finalizarea SF-ului şi a acordului de mediu pentru acest întreg tronson. Am concluzionat în mod cert că acest contract a fost semnat de către beneficiar, adică CNAIR, în condiţiile în care era de la bun început subevaluat în ceea ce priveşte cantitatea de studii geo de detaliu ce erau necesare”, a scris Irinel Bucur pe Facebook.
CITEŞTE ŞI Cum fac românii să NU aibă autostrăzi? Metoda CNAIR de tergiversare, pentru acoperirea propriilor greșeli, aplicată pe Brașov-Oradea, secțiunea Chiribiș-Biharia
Iată mai jos interpelarea completă a acestuia:
Am vrut să aflăm, în detaliu şi pe înţelesul tuturor, care sunt şansele ca această autostradă să fie gata la timp, care sunt cele mai pesimiste, dar şi cele mai optimiste scenarii, dar şi ce se poate face ca România să nu piardă finanţarea prin PNRR a acestui proiect.
„Încă nu am primit niciun răspuns din partea CNAIR la interpelare cum nu am primit nici din partea Ministerului Transporturilor. Motivul este unul extrem de just și anume faptul că textul interpelării a fost transmis în data de vineri, 08.04.2022 către consilierul ministrului spre a fi înmânat mai departe.
Mă aștept să primesc un răspuns la interpelarea efectuată într-un interval de 30 zile, după ce CNAIR ia o decizie în legătură cu viitorul acestei autostrăzi, decizie ce nu se poate lua imediat ci doar după ce se analizează o multitudine de indicatori”, a transmis Irinel Bucur în exclusivitate pentru DC NEWS.
De ce e pusă în pericol finanţarea prin PNRR
„Știm cu toții că beneficiarul acestui SF este CNAIR, Ministerul Transporturilor fiind doar ordonatorul de credite.
Practic, atunci când s-a organizat licitația pentru completarea studiului de fezabilitate realizat in 2011, CNAIR a fost cel care a inițiat caietul de sarcini, a lansat licitația publică, a contractat comisia de evaluare care a desemnat câștigătorul și a semnat contractul. Ministerul Transporturilor a avut doar rol de ordonator de credite, chiar dacă știm că are influență politică iar cei ce se află la conducerea CNAIR se supun deciziilor politice, în acest caz concret existând la acea vreme presiuni politice să se semneze rapid acest contract ca să se arate Moldovei că se mișcă lucrurile,